آموزش ها, آموزش های پوستی, سلامت پوست

سالیسیلیک اسید چیست؟ خواص سالیسیلیک اسید برای پوست

سالیسیلیک اسید چیست

برای یک بار هم که شده حتما روی بسته بندی محصولات لایه بردارتون به اجزا و ترکیبات سازنده اون محصول دقت کردید و به طور قطع اسم سالیسیلیک اسید رو دیدید. ممکن نیست که سوال براتون پیش نیومده باشه که خواص سالیسیلیک اسید برای پوست چی می‌تونه باشه که در اکثر محصولات لایه بردار موجوده..  خیلی مهمه که اول از همه بدونید که اصلا سالیسیلیک اسید چیست و به چه درد می‌خوره؟ اگر دوست دارید اطلاعات کافی در مورد این ترکیب کاربردی داشته باشید پس تا انتها همراه این مقاله باشید.

سالیسیلیک اسید چیست؟

اسید سالیسیلیک یک ترکیب آلی هست که شکل ظاهری آن جامد، بی رنگ و تلخ مزه است. به عنوان یک هورمون گیاهی شناخته می‌شه. اسم Salicylic از یک نام لاتین salix گرفته شده که به معنای درخت بید هست. برای اولین بار این ترکیب از درخت بید شناسایی و ایجاد شده است. این اسید به طور طبیعی در پوست درخت بید و برگ‌های سبز زمستانی یافت می‌شه، اما متخصصان زیبایی می‌توانند آن را در آزمایشگاه ‌های حرفه‌ای هم تولید کنند. این ماده در برخی از محصولات ضد آکنه موجود هست.

خواص سالیسیلیک اسید برای پوست

به طور کلی اسید سالیسیلیک یک اسید بتا هیدروکسیه که برای کاهش آکنه با لایه برداری پوست و شفاف نگه داشتن منافذ مورد استفاده قرار می‌گیره. با به کار بردن این اجزای سازنده در محصولات آرایشی از اون به عنوان یک لایه بردار شیمیایی یاد می‌کنند. سالیسیلیک اسید برای آکنه‌های خفیف (جوش‌های سرسیاه و سرسفید) بهترین عملکرد رو از خودش نشون میده. از بروز جوش در آینده هم جلوگیری می‌کنه.

اسید سالیسیلیک برای لک صورت و از بین بردن تیرگی هم خیلی موثره و موجب می‌شه تا پوستتون سفیدو بدون لک بشه. چه عالی! اسید سالیسیلیک در غلظت‌های کم اثر ضد التهابی هم روی پوست داره.

با استفاده از این ماده به عنوان یک دارو، برای برداشتن سطح بیرونی پوست استفاده می‌شه. برای درمان زگیل، پسوریازیس، شوره سر هم خیلی خوب عمل می‌کنه.

این ترکیب برای پوست‌های چرب و مستعد آکنه بهترین عکلکرد رو داره. با این حال انواع پوست می‌تونند از اون استفاده کننده حتی اگر پوست خشکی دارید! اما باید در حد ضعیف و خیلی کم استفاده بشه!

سالسیلیک اسید برای پوست

نحوه عملکرد اسید سالیسیلیک

زمانی‌که منافذ پوستتون با سلول‌های مرده و چربی اضافی پوست مسدود می‌شه سر و کله‌ی جوش‌های سرسیاه، جوش‌های سرسفید یا آکنه پیدا می‌شه. خب حالا به نظرتون اسید سالیسیک چطوری مانع اینکار میشه؟ سالیسیلیک اسید یک بتا هیدروکسی اسید (BHA) هست که نوعی اسید محلول در چربیه که باعث می‌شه به راحتی به پوستتون نفوذ کنه و با لایه برداری اون سلول‌های مرده وچربی‌های انباشت شده توی منافذو پاکسازی ‌کنه. پس دیگه منفذ مسدود شده و در نتیجه جوش و آکنه نداریم.

همچنین به تحریک گردش سلولی کمک می کنه و پوستی صاف‌تر و سالم تر رو به شما هدیه می‌ده. از اونجایی که این ماده موجب باز شدن منافذ با حذف سلول‌های مرده پوست می‌شه، به نگرانی‌های پوستی مستعد آکنه و همچنین احساس زبری یا برآمدگی پوست کمک می‌کنه. سالیسیلیک اسید برای پوست مستعد کراتوز پیلاریس یا “پوست مرغی” هم مناسبه.  با استفاده از اون مسلما طول می‌کشه تا تاثیر گذارباشه و اثر کاملشو رو نشون بده.

مضرات سالیسیلیک اسید برای پوست

خب حالا این ترکیب موثر عوارضی هم برای پوست داره یا نه؟ به طور کلی یک ماده بی خطره که عوارضی نداره اما اگر برای بار اول استفاده کنید و شناخت کافی از پوستتون نداشته باشید ممکنه پوست رو دچار تحریک و خارش و سوزش کنید. یا اگر پوستتون خشک و حساس باشه ممکنه بیش از حد چربی پوست رو از بین ببره و اونو خشک‌تر کنه. ایمن بودن این ترکیب به قدری هست که می‌تونید روزانه از اون استفاده کنید و هیچ آسیبی به پوستتون نزنید.

فقط دقت کنید که حتما اول پوستتون رو به خوبی بشناسید بعد از این محصول استفاده کنید. معمولا پیشنهاد میشه که یک قسمت از پوستتون رو با این ترکیب تا یک مدت کوتاه تست کنید تا امکان حساسیت رو به صفر برسونید.

خواص اسید سالسیلیک برای پوست

نکات قابل توجه در استفاده از سالیسیلیک اسید

1. اگر قبلاً واکنش های آلرژیک به اسید سالیسیلیک یا سایر داروهای موضعی داشتید، برای استفاده از بقیه محصولات دارای این ترکیب حتما با یک پزشک مشورت کنید.

2. کودکان خیلی بیشتراز باقی افراد در معرض تحریک و واکنش آلرژیک هستند پس برای استفاده برای کودکان زیر ۱۲ سال حتما با پزشک مشورت کنید.

3. بعضی از داروها تداخل دارویی با این ترکیب دارند پس برای استفاده انها دقت لازم رو داشته باشید. برای مثال سالیسیلیک اسید نباید توسط افرادی که به آسپرین حساسیت دارند استفاده شود. (داروهایی مانند کلرید آمونیوم، بی کربنات سدیم، داروهایی که از لخته شدن خون پیشگیری می‌کنند مانند وارفارین، برخی داروها برای دیابت، داروهای استروئیدی مانند پردنیزون یا کورتیزون)

4. به نحوه استفاده از این اسید دقت کافی کنید و این ماده رو روی چشم، بینی، دهان، کشاله ران یا هر پوست باز (مانند بریدگی، خراش، بثورات) استفاده نکنید.

5. در زمان بارداری یا شیردهی حتما برای ایتفاده این محصول با پزشک متخصص خودتون مشورت کنید.

5. این ترکیب اگر به صورت خالص روی پوست اعمال بشه می‌تونه شمارو نسبت به آفتاب حساس‌تر کنه. پس پوستتون رو در معرض نور خورشید بدون استفاده از کرم‌های محافظت کننده قرار ندید. حتما ضد آفتاب بزنید و بهتره توی این مدت از برنز کردن خودتون انصراف بدید.

در این مقاله اول به توضیح یک ترکیب ویژه پرداختیم و بعد خواص سالیسیک اسید برای پوست و عوارضش رو توضیح دادیم. می‌تونید برای خرید محصولات دارای این ترکیب به فروشگاه اینترنتی هومهر مراجعه کنید.

سوالات متداول

برای چه پوست هایی مناسب است؟

برای پوست های چرب و جوشدار و پوست هایی که نیاز دارند لایه برداری سطحی و ملایم داشته باشند بسیار مناسب خواهد بود. به همین دلیل است که در محصولات ضد جوش از آن استفاده های زیادی می شود.

آیا باعث بیرون ریختن و حساسیت پوست می شود؟

خیر! این اسید اگر در درصد های پایین استفاده شود (که معمولا هم همینطور است) هرگز باعث حساس شدن پوست و قرمزی آن نخواهد شد. در هر صورت بهتر است که قبل از استفاده محصول را روی پوست خود تست نمایید.

آیا می توان هر روز از محصولات حاوی سالیسیلیک اسید استفاده کرد؟

بله چرا که نه! شما هر روز می توانید از محصولات حاوی این اسید استفاده کنید. همانطور که گفتیم این اسید جز لایه بردار های ملایم است و می تواند نتایج مثبتی را روی پوست شما رقم بزند. به خصوص اگر پوست جوشدار دارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *